RSS

Reflexele care contează – iertarea

17 Mar

REFLÉX, = care se produce în mod spontan, independent de voință. ◊ reacție bruscă și automată a organismului animal sau uman la o modificare a mediului; 

Dexonline.ro

De ceva timp am căpătat reflexul de a prinde lucruri care cad. Sau, dacă nu le prind, măcar le lovesc cu piciorul din viteză, și chestia asta a amuzat-o pe soră-mea recent. Tocmai cumpărase un set nou de pahare și, în timp ce le spălam, mi-a alunecat unul din mână. I-am dat și cu  genunchiul, și cu piciorul până a căzut pe covor, la 2 metri de mine. Putea să cadă pe gresie și era spart. Deci .. l-am salvat! 🙂

Am crezut că este inutil subiectul acesta dar, cu vreo trei săptămâni în urmă, scăpasem la servici un scanner portabil (de aproximativ 1000 de euro) și ..  Și l-am prins! Știți cum m-am simțit? Știam că nu mă văzuse nimeni, dar tribuna sufletelui meu mă aplauda. Pahare se mai sparg – cumperi set nou – dar dacă scapi lucruri valoroase și se strică, ai de dat socoteală.

falling plateUnele filme ne lasă să credem că trebuie să privim la lucruri cum se sparg! Că  farfuria nu mai poate fi prinsă. Dar pe mine mă oftică modul acesta de gândire. Cineva spunea “it’s not over ’till it’s over”, și tind să-i dau dreptate.

Orice reflex de formează în timp. Poate cel mai bine se observă chestia asta la sportivii de performanță, la șoferi, și  – în mod categoric – la orice persoană care traversează strada (se asigură în stânga – dreapta și apoi îndrăznește.)

nice_catchBuun, ați prins ideea. Reflexul ne ajută, dar nu doar acesta despre care vă vorbeam. Avem și reflexe care țin de comportamentul nostru, unele rele, altele bune. Unii știu să spună mulțumesc pentru cele mai mărunte gesturi, știu să-și ceară iertare și să folosească “te rog frumos”, în timp ce alții au dezvoltat reflexe mai negre – ca să nu spun gri -.

De ce crezi că înjură după fiecare nemulțumire? Sau caută orice prilej de a râde de alții?  Nu cumva s-au obișnuit așa?  Nu este și ăsta un reflex?

Lăsând farfuriile deoparte, problema mea este că văd familii destrămate, prea multe chiar. Oamenii renunță mai ușor la prietenii lor, oamenii își distrug căsniciile mai ușor și nu au căpătat acel reflex – care vine din voință – de a face lucrurile să meargă bine. Privesc cu nepăsare, la fel ca cei din reclamele menționate. Am rude, am prieteni, și aveți și voi, care nu iartă – care și-au distrus familia. Cum să nu mă doară inima? Poate chiar tu , care citești acum, ai probleme mari cu iertarea.

forgiveness martin lutherIertarea este cam cel mai dificil lucru de pe lumea asta – dar dintre cele mărețe. Greșim des și ne cerem iertare foarte rar. Lovim, prin asta, în încrederea celui de lângă noi.

Și încrederea se sparge la fel ca farfuriile, apoi este cam la fel de greu de reparat. Din cauza asta spun că iertarea nu este omenească ci dumnezeiască. Am văzut clipul de mai jos și am tremurat. Este întâmplare reală, dintr-un tribunal din SUA,

Doamne, dacă poate un tată să ierte pe criminalul fiului său, de ce nu pot oamenii să ierte… pe cei din familia lor? De ce privesc cu nepăsare la familiile lor proprii cum se destramă? Cum să nu poți ierta pe părinții tăi sau, mai ales, cum să nu-ți ierți soția/soțul când ai făcut legământ, când aveți atâtea amintiri sau poate chiar copii împreună?  Nu vezi că este o decizie? Nu vezi că dragostea este o decizie?  Să ierți, chiar dacă simți că este extrem de greu…  Să ierți pentru că trebuie.

Și, mai ales creștinilor mă adresez, care se adresează lui Dumnezeu cu “Tatăl nostru”, pentru că iertarea nu este o opțiune. Să fii creștin înseamnă să oferi iertare pentru că “dacă nu iertați oamenilor greșelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greșelile voastre” (Evanghelia după Matei 6:15)

Pe cine trebuie să ierți?

Cui trebuie să-ți ceri iertare?

 

 
6 Comments

Posted by on March 17, 2015 in Cugetare, Eseuri, Provocare

 

Tags: , , , , , , ,

6 responses to “Reflexele care contează – iertarea

  1. Lavinia

    March 24, 2015 at 7:01 pm

    Ne spui și nouă secretul reflexului de-a prinde lucruri? 😀 (Eu, deocamdată, îl am pe cel al scăpatului lucrurilor. :)) )

    Legat de iertare, recent am participat la o seară de tineret pe aceeași temă și mi-a rămas în minte întamplarea aceea din Mizerabilii, în care Jean Valjean este iertat de preot… Superb!

    Și mai cred, așa cum auzeam, că iertarea „este un act de voință, nu ține de sentimente.”

     
    • Mihu

      March 24, 2015 at 7:07 pm

      Ah, îți recomand să citești toată cartea. Mai este o scenă privitoare la iertare acolo, poate mai profundă.

      Secretul? Poate că m-am săturat să scap lucruri, și nu mă refer la farfurii. Cred că am scăpat enorm de multe oportunități bune în viață, mulți prieteni pierduți, multe momente de nerecuperat. Și mai cred că mi-am dezvoltat un obicei – în mică măsură – de a interveni în unele situații.

       
      • Lavinia

        March 24, 2015 at 7:12 pm

        Da, trebuie să mă reapuc de Mizerabilii.

        Secretul tău are o motivație bună. Keep going!
        Cât despre oportuntățile ratate… cred că o să scriu despre asta, îmi stă demult pe suflet subiectul acesta.

         
      • Mihu

        March 24, 2015 at 7:14 pm

        Merită timpul cartea asta! Chiar merită!
        Aștept articolul 🙂 Cam mulți bloggeri încep a scrie mai puțin, motiv pentru care verific mai des Readerul

         
      • Lavinia

        March 24, 2015 at 7:17 pm

        A venit primăvara, mai mult aer curat… deci mai puțin timp de scris… 😀
        Dar și mai multe motive de a scrie.

         
      • Mihu

        March 24, 2015 at 7:22 pm

        Așa este. Eu , personal, am să scriu fie mai rar. Fie mai des, dar mai pe scurt 🙂

         

Scrie părerea ta ...

 
