RSS

Bunătatea: un ideal sau o necesitate?

17 Jan

Nu am reuşit să scriu mai nimic săptămâna aceasta, dar am adunat nişte experienţe interesante.  Mai întâi am să încep prin citatul care m-a pus pe gânduri.

Bunatatea“Unii oameni preferă să vorbească despre „idealuri” morale în loc de reguli morale, şi despre „idealism” moral în loc de supunere morală. Este adevărat, desigur, că perfecţiunea morală este un „ideal”, în sensul că nu-l putem atinge. În sensul acesta orice gen de perfecţiune este un ideal pentru noi oamenii; noi nu putem reuşi să fim şoferi perfecţi sau jucători de tenis perfecţi şi nu putem nici măcar să tragem linii perfect drepte. Dar există un alt sens în care este foarte inducător în eroare să spui că perfecţiunea morală este un ideal. Când un om spune că o anumită femeie sau casă sau vapor sau grădină este „idealul său”, el nu vrea să spună (afară de cazul că este nebun) că toţi ceilalţi oameni ar trebui să aibă acelaşi ideal. În asemenea probleme nouă ni se permite să avem gusturi diferite şi, prin urmare, idealuri diferite.

Dar este periculos să spui despre un om care încearcă din greu să respecte legile morale că este un „om cu idealuri înalte”, deoarece aceasta te-ar putea face să crezi că perfecţiunea morală este doar un gust al lui şi că noi ceilalţi nu suntem chemaţi să avem acelaşi ideal. Aceasta ar fi o greşeală dezastruoasă.”

C.S. Lewis,  “Creştinismul redus la esenţe”

La servici am avut o experienţă ciudată, iar ciudăţeniile mă lasă cu întrebări. În majoritatea joburilor eşti verificat după viteză sau încasări,  dar în acelaşi timp toţi angajatorii aşteaptă calitate. Uite că asta nu este posibil. Nu mereu.. La fel se cere şi unde lucrez acum, într-un depozit de cosmetice.

Încă de la început am fost tentat să lucrez cu grabă, ca toţi ceilalţi, dar viteza înseamnă să calci colegii pe călcâi şi să nu fii corect. Aşa că am preferat să lucrez calitativ; ceva mai relaxat şi totuşi dedicat. Treaba asta înseamnă politeţe, muncă mai multă, spirit de echipă şi mai înseamnă să-ţi calci orgoliul.

Unul dintre rezultate, amuzant pentru mine, a fost momentul când m-a observat managerul într-unul din momentele mele de hărnicie. Se îndrepta înspre biroul lui şi s-a întors să-mi spună că îi place cum lucrez. A doua zi m-a  oprit şi m-a lăudat de faţă cu mai mulţi colegi, fapt care a produs o anume satisfacţie. (scriu să nu uit). La început mă străduiam să demonstrez colegilor că sunt mai priceput decât ei, şi tocmai când am renunţat la ideea asta greşită.. am fost lăudat de manager.

altruismAl doilea caz s-a întâmplat zilele trecute. Am fost politicos cu un coleg de muncă, chiar de două ori în aceiaşi zi. Îl vedeam cum încearcă să se grăbească şi i-am cedat locul. A doua oară când l-am ajutat, m-a întrebat “De ce mă ajuţi? Vrei să ajungi ultimul? Nu vezi că toţi se gândesc numai la ei? Trebuie să fii şmecher ca să reuşeşti în viaţă” . I-am zis pe scurt că tocmai asta este ideea: “Nu vreau să fiu ca ceilalţi”. Nu părea rău intenţionat, ci prietenos, dar oare nu sunt la fel şi cântăreţii zilelor noastre, actorii şi toată şatra? Unii sunt atât de prietenoşi încât îţi vine să le dai dreptate când încurajează toate nebuniile.

Adevărul este că nu fac asta mereu. Nu sunt exemplul perfect şi am tendinţa să fiu egoist. Calităţile se formează prin copierea unui comportament, prin purtarea unei măşti – dacă pot spune aşa – până când aceasta devine adevăratul tău chip.

Câţi dintre noi suntem darnici? Cunosc puţini care au această calitate, dar pot spune că oricine o poate căpăta prin exerciţiu.

no one is perfectO bună prietenă m-a mustrat că aş fi perfecţionist, atribut lângă care vine bine mândria şi sentimentul de superioritate. Adevărul este că mi-aş dori să fiu perfecţionist dar sunt momente când sunt pur şi simplu leneş şi delăsător. Asta nu înseamnă perfecţionist. Am avut obiceiul de a da sfaturi, unele venite din mândria că “aş fi ştiut totul”, şi încă mă chinui să scap de el.

Poate că vorbesc cam mult despre “cum ar trebuie să fie lucrurile” dar ştiu că sunt departe de perfecţiune. Sunt departe dar am să vorbesc despre ea şi despre calităţile pe care nu le am. Am să fac asta pentru a-mi aminti de ele şi pentru că le vreau. (iar citatul lui Lewis a fost o încurajare surprinzătoare în direcţia asta).

Perfecţiunea este un superlativ frate cu Bunătatea (ne putem juca cu sensurile cuvintelor). Nu suntem perfecţi, nu suntem buni din fire, dar oare nu ar trebui să tânjim după aceasta? Iar apoi, ajunşi o treaptă mai sus, n-ar trebui să tragem şi pe alţii după noi? De ce să ne tragem în jos unii pe alţii?

Unii dintre foştii mei colegi de muncă/ şcoală nu erau obsceni, ca mod de viaţă, chiar dacă mai spuneau glume spurcate uneori. Numai că unii au devenit astfel prin “exerciţiu”. Oare nu este adevărat că ceea ce vorbim, ceea ce facem, ne transformă încet şi sigur în ceea ce suntem?

Provocarea mea este următoarea..

Să vorbim mai mult despre legile morale/perfecţiune/bunătate, să le împlinim pentru că şi acestea, precum şi răutatea din lume, pot fi molipsitoare. Până la urmă, să fii bun nu este un ideal ci o necesitate pentru ca lumea să nu se autodistrugă. Universul acesta are nişte reguli de funcţionare, la fel şi umanitatea , iar aceste reguli sunt scrise de Creator în conştiinţa noastră şi , pentru că suntem uituci, sunt scrise şi în Biblie 🙂

Iată ce scria apostolul Pavel bisericii din Filipi:

“Încolo, fraţii mei, tot ce este adevărat, tot ce este vrednic de cinste, tot ce este drept, tot ce este curat, tot ce este vrednic de iubit, tot ce este vrednic de primit, orice faptă bună şi orice laudă, aceea sa va însufleţească.” (Filipeni 4:8)

Să fii bun de dragul lui Dumnezeu, acesta este cel mai frumos răspuns pe care poţi să-l dai vieţii.

 
1 Comment

Posted by on January 17, 2015 in Creştinism, Cugetare, Despre oameni, Provocare

 

Tags: , , , , , , , ,

One response to “Bunătatea: un ideal sau o necesitate?

Scrie părerea ta ...

 
