RSS

De ce ne vine greu să învăţăm?

23 May

 Aş fi vrut ca întrebarea mea să nu se adreseze celor care sunt înscrişi în vreun fel de şcoală. Spun asta pentru că mintea lor ar trebui s­ă fie antrenată din plin cu “învăţarea”, iar eu n-aş vrea să cred că sunt leneşi.

Totuşi sunt foarte mulţi elevi care se frământă cu întrebarea: “De ce nu reţin mai nimic din ceea ce am încercat să învăţ?” sau “De ce nu pot să învăţ? Pur şi simplu nu reuşesc!”

Am un răspuns pentru ei, care este posibil să fie cel adevărat!

 “Cercetările au demonstrat că elevul cu o capacitate de învăţare scăzută înregistrează un  anumit tip de insucces la învăţătură. El evită sistematic să participe activ la procesul de învăţare şi astfel nu-şi exersează, nu-şi dezvoltă funcţiile psihice necesare, ceea ce face ca indicii de memorare să fie mai scăzuţi, iar atenţia mai slabă sub aspectul concentrării” (Ioan Neacşu, Metode şi tehnici de învăţare eficientă”)

Ceea ce consider eu ca fiind principala cauză a neputinţelor în domeniu învăţării este exact concluzia de mai sus. Majoritatea celor care nu pot reţine informaţiile noi, majoritatea dintre cei care nu reuşesc să înveţe au problema aceasta. Nu şi-au antrenat mintea cu învăţatul. Au cedat prea uşor în faţa leneviei! Au evitat mult timp “să participe la procesul de învăţare” iar acum le vine greu să mai înveţe sau chiar nu ştiu cum.

Iată câteva idei:

necesare invatarii

Şi aici o listă cu alte cauze ale neputinţei de a învăţa:

???????????????????????????????

Spuneam la început că întrebarea mea nu se adresează elevilor ci celor care au terminat liceul, facultatea; celor care “au scăpat” de învăţare .

De când eram prin clasa a II-a mă tot întrebam: “Oare cum va fi? Oare cum va fi când voi scăpa de şcoală?” Îţi dai seama? Să ai 8 ani şi să te gândeşti: “Oare cum va fi peste 12 ani?”. Ei bine, ăsta eram eu. Şi au trecut mulţi ani în care întrebarea apărea tot mai des, mai ales pentru că nu mi-a plăcut să învăţ chiar aşa de mult. Poate şi  din cauză că am avut colegi care mă enervau, am avut probleme cu ţigani care m-au terorizat, dar şi profesorii care au inspirat mai multă teamă decât încredere, mai multe ameninţări decât încurajări. Astfel am căpătat un dispreţ mare faţă de şcoală,  o vedeam ca ceva ce mă chinuie, ceva ce mă trage în jos şi îmi ia bucuria.   Iar atunci când “am scăpat” de şcoală am fost eliberat de stres! Sau nu? Ţin minte ca am lenevit câteva luni în vara respectivă până am descoperit ceva teribil: Nu învăţasem destule pentru a mă putea descurca fără probleme. Îmi lipseau multe cunoştinţe care mi-ar fi dat mai multă încredere în propriile forţe, deci … mi-a lipsit curajul pentru o vreme. M-am apucat să învăţ management şi asta mai mult din nevoia de a învăţa , nevoia de a cunoaşte. Şi acum mă ţine minte fosta mea colegă de muncă, cum umblam cu nişte carneţele după mine ca  s­ă-mi notez întrebari şi apoi să caut răspunsuri la ele.

Poate că vă regăsiţi câtuşi de puţin în vorbele mele. Mulţi dintre noi am vrut “să scăpăm” de şcoală şi de învăţarea cu forţa. Am fost forţaţi să învăţăm şi foarte rar motivaţi.

“Elevii vor da un randament mai mare într-un mediu relaxat şi sigur, decât într-unul tensionat şi ameninţător. Când în clasă e o atmosferă încordată, singurul lucru aşteptat cu toată nerăbdarea este …. pauza!” (Dorina Sălăvăstru, Psihologia învăţării)

În acelaşi fel cum am aşteptat pauza ‘de recreaţie’, mulţi dintre noi am aşteptat “pauza de şcoală”, vacanţa mare definitivă, exodul din şcoală , .. numiţi-o cum vreţi.

Poate că mulţi dintre noi am zis: “Gata cu şcoala, gata cu învăţatul!”. Dar nu e chiar aşa. Numai morţii nu mai învaţă. Ar fi mai bine să selectezi ce vrei să înveţi, pentru că mintea ta îţi cere informaţii noi şi le capătă, dar în ritm redus. Încep să încetinească rotiţele din creier şi să te prosteşti.

Trebuie ştiut că cine se pune pe tânjală  se transformă într-un bleg al societăţii, o marionetă. Dar nu sunt destui blegi? De ce să fii unul dintre ei?

Tu ce vrei să faci?

Şcoala a fost menită să îndrume, să tutoreze pe copii si tineri până la un anumit nivel, pentru ca apoi aceştia să devină proprii lor profesori în viaţă, să se înveţe singuri.

Sunt atât de puţin vizitate bibliotecile în ultima vreme!! Cel puţin, în Focşani, este pustiu.

Mulţi au impresia că documentele şi informaţiile de pe internet îi vor face mai înţelepţi, dar nu este deajuns să le citeşti ca să te iluminezi. Omul uită repede ce citeşte! Dacă nu stai cu pixul şi agenda în mână să iei notiţe, să reflectezi la ce-ai citit, înseamnă că tratezi superficial lucrurile. Spunea cineva :

“A citi fără a lua nici un fel de note înseamnă a da la o parte orice efort veritabil de înţelegere”.

Reciteşte primul citat de sus, şi dacă este vorba de tine, începe să-ţi antrenezi mintea. Ştii , şi mintea/gândirea trebuie ţinută în formă cum şi corpul trebuie antrenat. Nici rahitică să nu fie, dar nici obeză. Rahitică pentru că nu-i dai “carte de mâncare” şi obeză pentru că doar îţi umpli mintea de învăţătură şi nu o împărtăşeşti şi altora sau nu pui în practică.

Să ai o minte atletică, iată ce-ţi doresc!:)

945696_662973007052243_1294468606_n

 
Leave a comment

Posted by on May 23, 2013 in Incurajare, Recomandare

 

Tags: , , , , , , , , ,

Scrie părerea ta ...

 
